OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Death metal starej školy stále žije, v súčasnosti ide miestami až o trend, v ktorom - tak ako hocikde inde – platí, že „veľa povolaných, málo vyvolených“, a preto sa to všetkým tým kapelám veriť ani nedá, keďže urobiť niečo v duchu dávnych čias, kedy bol death metal novou, záhadnou a desivou entitou, sa tiež nepodarí každému - feeling nekúpite v hypermarkete ani ho nestiahnete z netu. Je rok 2012 a v tomto smere to momentálne metalovému svetu natreli rozhodne nie vetchí „starci“ ASPHYX s ich „kladivom smrti“. Ale o „Deathhammer“ tu reč nebude, určite nie dnes, pretože tento svoj „dlh spoločnosti“ som už splatil na inom mieste a bol som štedrý ako dlho nie. Pozrieme sa na vec, ktorá vyšla už skoro pred rokom, niekedy vtedy som ju aj zrecenzoval, a keďže inde sa nikdy na rad nedostala, prečítate si o nej tu.
To, že sú v Izraeli nejaké metalové kapely, by nemalo prekvapiť nikoho kto má hoci aj len priemerné IQ a zbežný prehľad o scéne, je to tak 20 rokov stará „senzácia“. SONNE ADAM, po hebrejsky „ten, ktorý nenávidí ľudský rod“, vznikli v roku 2007 a po EP „Armed With Hammers“ z mája 2010, ktoré vydalo nemecké vydavateľstvo Imperium Productions, im v apríli roku 2011 vyšiel dlhohrajúci debut „Transformation“. SONNE ADAM, v súčasnosti hrajúci ako štvorčlenná formácia (o.i. s gitaristom zo sludge/metalových DUKATALON), ho stvorili v dvojici Dahan (vokály) a Davidov (všetko ostatné). Tvorca hudby Davidov nie je až taká neznáma persóna a jeho hudobný záber je v rámci extrémneho metalu pomerne široký, obsahuje alebo obsahoval aj hranie v black/thrashmetalových HELL DARKNESS, satanisticko blackmetalových TSORER a vo fekálnom gore/grindovom chorom nonsense ABOSRANIE BOGOM.
Čo obsahuje deväťskladbové CD spolku vyvolávajúceho zo záhrobia ducha starého death metalu? Veľmi dobré veci v štýle vynikajúco zvládnutého klasického veľmi temného death metalu zo začiatku 90. rokov. Žiadne fofry, naopak pochmúrne, ťahavé a atmosférické záležitosti s textovými posolstvami prinášanými ťažkým, hlbokým, kloktavým a zároveň zrozumiteľným vokálom. Tempá a pár gitarových postupov môžu pripomenúť PARADISE LOST na „Gothic“ alebo AUTOPSY, s tým, že SONNE ADAM majú oveľa apokalyptickejšiu, takú až pravekú náladu dimenzií, v ktorých človek nestál na vrchole ničoho.
Hlavne mi však tento album svojou stavbou a vyznením pripomína iný skvost „starodávneho“ death metalu, konkrétne „Soulside Journey“ od DARKTHRONE. (To, že na debutovom EP majú cover „The Serpents Harvest“ z „Total Death“, zrejme nebude náhoda.) „Transformation“ je zhudobnenie sveta bičovaného temnotou, zlom a ovládaného rúhavými monštrami, ktorých hlavnou zbraňou je paralyzujúci des. Stará škola a staré idey s modernými zvukovými možnosťami, marše bicích, zlovestné, z iných sfér prichádzajúce harmónie gitár, strašidelný, šťavnatý vokál ako z čias BLASPHEREION či MIASMA, na to vrstvy temného šepotu, pár dosamplovaných pekelných zvukov, a je to tam. Death metal s atmosférou podzemných jaskýň, v ktorých číha zlo z dimenzií, ktoré boli staré už v čase vzniku nášho sveta, s textami plnými rúhania, zla, okultizmu a apokalyptických vízií je výbornou bránou v čase pre tých, ktorí by chceli pocítiť, ako to bolo kedysi. V niektorých delirických momentoch si pamätníci možno spomenú aj na dávnu austrálsku death/doomovú apokalypsu DISEMBOWELMENT. Uchopenie a podanie štýlu je tu podobné ako u kalifornských DEATHEVOKATION (zaujímalo by ma, kedy sa s novým albumom priflákajú oni), to znamená, že je vynikajúce.
V dobe, kedy dosť výrazne stúpol záujem o tento „starý“ death metal, sa asi netreba čudovať skutočnosti, že SONNE ADAM sa stali súčasťou kolosu zvaného Century Media. Je samozrejmé, že vydavateľstvo to nerobí zo žiadnych filantropických dôvodov, a treba dúfať, že izraelský objav, ktorý už na debute znie tak, že by bola blbosť čokoľvek tam chcieť vylepšovať, mašinéria, ktorá proste už dávno underground nie je, nejakou nešťastnou náhodou nerozdrví.
Ak by z temných hlbín vesmíru Cthulhu volal posilu, mohlo by to znieť napríklad takto.
9 / 10
1. We Who Worship The Black
2. I Sing His Words
3. Sonne Adam
4. Solitude In Death
5. Take Me Back To Where I Belong
6. Shine
7. I Claim My Birth In Blood
8. Transformation
9. Apocalypse
Messengers Of Desolate Ways (kompilácia) (2012)
Doctrines Of Dark Devotion (EP) (2012)
The Sun Is Dead (EP) (2012)
Transformation (2011)
Armed With Hammers (EP) (2010)
Vydáno: 2011
Vydavatel: Imperium Productions
Stopáž: 41:47
-bez slovního hodnocení-
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.